طراحی و توسعه سیستم مدیریت منابع انسانی

برای اینکه بتوانیم یک سیستم مدیریت منابع انسانی که تمام نیازهای سازمان را تامین کند طراحی و توسعه دهیم، لازم است در جریان انتظارات سهامداران و ذینفعان سازمان قرار گیریم. باید چالشها و دغدغه‌های کارکنان را بشنویم و تصمیمی مبتنی بر تحلیل علل ریشه ای بگیریم. علاوه بر آن لازم است با سیستم کنونی عملکرد منابع انسانی سازمان آشنا شویم.  این روش، یعنی ممیزی، عارضه یابی و ارزیابی منابع انسانی که به ما توانایی دیدن گزینه های زیر را می دهد:

  • وضعیت مطلوب سازمان که در آینده در آن سرآمد است
  • وضعیت فعلی منابع انسانی در سازمان

در نتیجه، قادر خواهیم بود یک گزارش از تحلیل شکاف داشته باشیم، که در آن کمبودهای سیستم منابع انسانی را توسعه دهیم.

بر اساس خروجی عارضه‌یابی و ممیزی منابع انسانی و تحلیل شکاف، ما قادر خواهیم بود که یک فرایند کلی براساس نیاز و نوع فرایندهای منابع انسانی‌ای که باید معرفی شود، ارائه دهیم. همچنین در این راستا، اینکه چه فرایندهایی باید توسعه یابند، این فرایندهای جدید چگونه روزانه بر اساس کارکرد شرکت عمل خواهند کرد، و خروجی مورد نیاز سازمان چیست تعیین می‌گردد.

  1. ارزیابی دلبستگی کارکنان به کار و سازمان
  2. ارزیابی سطح بلوغ فرایندهای مدیریت منابع انسانی(مدل فیلیپس)
  3. ارزیابی بر اساس مدل تعالی منابع انسانی
دلبستگی کارکنان به کار و سازمان
وقتی تصمیم می‌گیریم در یک سازمان استخدام شویم، ممکن است با برخی موضوعات مانند حقوق بالا، برند شرکت یا امتیازات و موارد رفاهی جالب فریفته شویم. آیا اینها مهم هستند؟ البته!. اما این عوامل که "عناصر رضایت شغلی" نامیده می‌شوند، باعث افزایش دلبستگی به کار و سازمان نمی‌شوند. دلبستگی و یا تعلق خاطر کارکنان فراتر از رضایت است.
کارکنان دلبسته کارکنانی هستند که با همه‌ی وجود کار می‌کنند، خود را برای انجام وظایف به زحمت می‌اندازند، داوطلب می‌شوند و احساس و ابراز رضایت می‌کنند و موفقیت سازمان را موفقیت خود می دانند.

دلبستگی و تعلق خاطر کارکنان حالتی احساسی و عاطفی است که در آن کارکنان احساس شور و هیجان، انرژی و تعهد به کارشان دارند. این موضوع اینگونه تعبیر می‌شود که آنها قلب، روح، ذهن و جسمشان را برای ارایه کار با کیفیت و با عملکرد بالا برای سازمان به‌کار می‌گیرند.

بنابراین این سوال مطرح شد که چگونه مدیران عالی و برجسته کارمندان خود را برای دستیابی به عملکرد برتر تشویق می کنند؟
سازمان تحقیقاتی، پژوهشی و مدیریتی گالوپ نظر سنجی بی نظیری از بیش از ۱۰ میلیون کارمند و مدیر در ۱۱۴ کشور به ۴۱ زبان زنده‌ی دنیا انجام داد که این نظرسنجی ها برای تبیین و تعیین یک محیط کار ایده‌آل که در آن کارکنان با همه‌ی وجود کار می‌کنند، خود را برای انجام وظایف به زحمت می‌اندازند، داوطلب می شوند و احساس و ابراز رضایت می‌کنند و موفقیت سازمان را موفقیت خود می دانند، نظر مدیران توانمند و برجسته را به خود جلب کرد. نتایج این تحقیق در مدلی به نام Q12 مطرح شد که که موسسه ایران اینترویو ارزیابی دلبستگی کارکنان به کار و سازمان را براساس مدل گالوپ در ایران پیاده‌سازی کردند.

بیشتر بخوانید
مدل ارزیابی فرآیندهای منابع انسانی(فیلیپس)
شرکت فیلیپس از بنیان‌گذاران بنیاد مدیریت کیفیت اروپا و از اعضا اصلی آن می‌باشد. رابطه‌ی طولانی مدت فیلیپس با این بنیاد منجر به بروز همکاری‌های متعددی شده است.
فیلیپس علاوه بر طراحی فرآیند جوایز، درگیر توسعه‌ی مدل نیز بوده است. چراکه یکی از اعضای کمیته‌ی مدیریت گروهی در شرکت فیلیپس، گرداننده‌ی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا بوده و هرساله تعدادی از کارمندان این شرکت در ارزیابی‌های جایزه تعالی و فعالیت‌های دیگری همانند تحقیقات گروهی، شرکت میکنند.
برنامه‌ی گسترده توسعه شرکت فیلیپس " بهترین" یا "BEST " نام دارد (برتری کسب و کار از طریق سرعت و کار گروهی).

برنامه BEST، راهی است که فیلیپس برای دستیابی به تعالی کسب و کار برگزیده است و روش‌ها، ابزار و برنامه‌های بهبود را در آن مشخص ساخته است. این برنامه شامل رویکردها و ابزارهای متعددی است که ارتباطی قوی با فرآیندهای کلیدی کسب و کار دارد. یکی از مهمترین ابزارهایی که در برنامه BEST در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، ابزارهای ارزیابی فرآیندها می‌باشد.
فیلیپس به عنوان یکی از تعهدات استراتژیک خود از سال ۲۰۰۴ برخی از این ابزارها (PSTs) را برای کمک به بهبود عملکرد سایر سازمان‌ها در اختیار بنیاد مدیریت کیفیت اروپا قرار داد و در حال حاضر ابزارهای "مدیریت ساخت و تولید، مدیریت منابع انسانی، مدیریت زنجیره تأمین، مدیریت مالی، مدیریت بازاریابی و فروش، مدیریت تسهیلات و مدیریت خرید" توسط این بنیاد منتشر گردیده است.

بیشتر بخوانید
تعالی منابع انسانی

هقشد-هدفثقرهثص
راهبردها
۱_ رهبری منابع انسانی
۲_استراتژی منابع انسانی

فرایندها
۳_برنامه ریزی و تامین
۴_ جبران خدمت و محیط کار
۵_ توسعه منابع انسانی
۶_ روابط کار و کنان

نتایج
۷_نتایج برداشتی
۸_نتایج عملکردی
۹_ نتایج سازمانی