وقتی تصمیم می‌گیریم در یک سازمان استخدام شویم، ممکن است با برخی موضوعات مانند حقوق بالا، برند شرکت یا امتیازات و موارد رفاهی جالب فریفته شویم. آیا اینها مهم هستند؟ البته!.

اما این عوامل که "عناصر رضایت  شغلی" نامیده می‌شوند، باعث افزایش دلبستگی به کار و سازمان نمی‌شوند. دلبستگی و یا تعلق خاطر کارکنان فراتر از رضایت است. 

کارکنان دلبسته کارکنانی هستند که با همه‌ی وجود کار می‌کنند، خود را برای انجام وظایف به زحمت می‌اندازند، داوطلب می‌شوند و احساس و ابراز رضایت می‌کنند و موفقیت سازمان را موفقیت خود می دانند.

دلبستگی و تعلق خاطر کارکنان حالتی احساسی و عاطفی است که در آن کارکنان احساس شور و هیجان، انرژی و تعهد به کارشان دارند. 

این موضوع اینگونه تعبیر می‌شود که آنها قلب، روح، ذهن و جسمشان را برای ارایه کار با کیفیت و با عملکرد بالا برای سازمان به‌کار می‌گیرند. 

بنابراین این سوال مطرح شد که چگونه مدیران عالی و برجسته کارمندان خود را برای دستیابی به عملکرد برتر تشویق می کنند؟

چگونه مدیران عالی و برجسته کارمندان خود را برای دستیابی به عملکرد برتر تشویق می کنند؟

سازمان تحقیقاتی، پژوهشی و مدیریتی گالوپ نظر سنجی بی نظیری از بیش از ۱۰ میلیون کارمند و مدیر در ۱۱۴ کشور به ۴۱ زبان زنده‌ی دنیا انجام داد که این نظرسنجی ها برای تبیین و تعیین یک محیط کار ایده‌آل که در آن کارکنان با همه‌ی وجود کار می‌کنند، خود را برای انجام وظایف به زحمت می‌اندازند، داوطلب می شوند و احساس و ابراز رضایت می‌کنند و موفقیت سازمان را موفقیت خود می دانند، نظر مدیران توانمند و برجسته را به خود جلب کرد.  نتایج این تحقیق در مدلی به نام Q12 مطرح شد که که موسسه ایران اینترویو ارزیابی دلبستگی کارکنان به کار و سازمان را براساس مدل گالوپ در ایران پیاده‌سازی کردند.

مدل گالوپ بر اساس ویژگی‌ها و شرایط سازمان‌های ایرانی به روز رسانی گردید و در اختیار مدیران سازمان‌های پیشرو و سازمان‌هایی که جویای توسعه و تعالی هستند، قرار گرفت.

برای انجام از طریق پرسشنامه های آنلاین و مصاحبه‌های حضوری با مدیران و کارکنان، میزان دلبستگی کارکنان و مدیران به کار، سازمان و همکاران(employee engagement) اندازه گیری می‌شود. 

ویژگیهای ایران اینترویو در اجرای این فعالیت در سازمان ها:
○ مطالعه وسیع تیم تحقیق و توسعه
○ اجرای ایزو۲۳۳۲۶ در سازمان‌های ایرانی
○ تعریف پیشرانه های دلبستگی
○ تعریف مدل حاکمیتی ویژه هر کسب و کار
○ سیستم پشتیبانی قوی
○ برنامه تغییر نگرش کارکنان
○ نشر کتاب ۱۲ اصل مدیریت عالی و برجسته
○ نشر کتاب ایجاد دلبستگی کارکنان به کار و سازمان

iran-interview
چرا موضوع دلبستگی کارکنان به کار و سازمان مهم است؟
نپرداختن به دلبستگی تام و تمام کارکنان به کار و سازمان که هزینه ی از دست دادن بهره وری را در بر دارد، ۳۰۰ بیلیون دلار در آمریکا تخمین زده شد. این عدد در آلمان ۹۰ بیلیون یورو و ۳ بیلیون اس جی دی در سنگاپور گزارش شده است. آمار زیر نیز برای سال ۲۰۱۵ قابل تامل است: کمتر از ۱۷ درصد کارکنان در دنیا دلبستگی تمام و تام به کار و سازمان دارند.
این موضوع هزینه ای ۳۵۰ بیلیون دلاری در سال را به سازمان ها تحمیل می‌کند.
۷۷ درصد کارکنان شغل فعلی خود را دوست ندارند.
۳۹ درصد کارکنانی که دلبستگی تام و تمام به کار و سازمان ندارند، از استرس رنج می برند و معمولا این موضوع آنها را وادار به استعفا می‌کند.
روند اجرای فرایند:
آماده سازی(PREPARE): با دقت تمام کلیات پروژه، نیازها و چالش ها را مورد بررسی قرار می‌گیرد. با کارکنان و مدیران در این خصوص صحبت شده و پرسشنامه‌ها تهیه می‌گردد.
ارزیابی و برنامه ریزی(تجزیه و تحلیل و اولویت یابی)(ASSESS): سطح فعلی دلبستگی کارکنان به کار و سازمان اندازه‌گیری می‌شود. فرایندهای متناظر شناسایی و شاخص‌های کلیدی قابل اندازه گیری برای هر یک تعریف می شود. سطح تلاش مورد نیاز تعیین می‌گردد.
طراحی(تعریف روشهای مختص صنعت و افراد شاغل)(DESIGN): مدل حاکمیتی و سیستم نگهداشت سطح دلبستگی کارکنان به کار و سازمان را بر اساس شایستگی های کلیدی و پیشرانه های مورد نیاز برای هم مدیران و هم کارکنان تعریف می‌گردد.
توسعه(آموزش‌های پیشنهادی)(DEVELOP): سطوح شایستگی را در تمام سطوح سازمانی توسعه می دهیم. ابزارها و فرایندهای مورد نیاز برای توسعه را اجرا گردیده، تغییر نگرش صورت می‌گیرد.
اجرا(تمرین رفتارهای جدید)(IMPLEMENT): مدل حاکمیتی و مدل شایستگی سازمان اجرا ‌می‌شود.
اندازه گیری و ارزشیابی(تحلیل مزایا و منافع)(RUN & MEASURE): داشبورد مدیریتی تهیه گردیده و تلاشها ارزیابی می‌شود.

iran-interview
موسسه سبا بهین گمار پویا با نام تجاری ایران اینترویو و از طریق کنسرسیوم با کی گروپ، یک موسسه مشاوره و آموزشی با سبد کالای جامع در مورد کانون ارزیابیوتوسعه، عارضه یابی با دستیابی به ابزارهای ناب ارزیابی و توسعه مدیریت است.

پشتیبانی آنلاین