مدل گالوپ در سنجش میزان دلبستگی کارکنان

معرفی یک محصول جدید، پیدا کردن یک روش تولید جدید، مدیریت هزینه­‌های ارزی کالا و عوامل متعدد دیگر به غیر از منابع انسانی، می­توانند تأثیرات زیادی روی موفقیت یک کسب و کار داشته باشد. ولی از شواهد امر پیداست که دلبستگی تام و تمام کارکنان به کار و سازمان از عوامل موثر در سوددهی و هم­چنین یکی از ضرورت­های سازمان موفق محسوب می­شود و به نظر می­رسد رسیدن به موفقیت­‌های بزرگ از راه­های دیگر غیر ممکن است. نسبت کارکنانی که در ایالت متحده دلبستگی تام و تمام به کار و سازمان دارند، در سال ۲۰۰۰ میلادی ۲۶ درصد، ۲۰۰۲ به ۳۱ درصد و در ۲۰۰۵ به ۲۸ درصد رسید. تغییرات این نسبت (شاخص) نه به دلیل مسائل کلان اقتصادی بلکه به دلیل عملکرد مدیران است. نپرداختن به دلبستگی تام و تمام  کارکنان به کار و سازمان که هزینه ­ی از دست دادن بهره­ وری را در بر دارد، ۳۰۰ بیلیون دلار در آمریکا تخمین زده شد. این عدد در آلمان ۹۰ بیلیون یورو و ۳ بیلیون اس جی دی در سنگاپور گزارش شده است. آمار زیر نیز برای سال ۲۰۱۵ قابل تأمل است:

  • کمتر از ۱۷ درصد کارکنان در دنیا دلبستگی تام و تمام به کار و سازمان دارند. این موضوع هزینه­ای ۳۵۰ بیلیون دلاری در سال را به  سازمان­ ها تحمیل می‌کند.
  • ۷۷ درصد کارکنان شغل فعلی خود را دوست ندارند.
  • ۳۹ درصد کارکنانی که دلبستگی تام و تمام به کار و سازمان ندارند، از استرس رنج می­برند و معمولاً این موضوع آن­ها را وادار به استعفا می‌کند.

سازمان تحقیقاتی، پژوهشی و مدیریتی گالوپ از بزرگ­ترین مؤسسات نظرسنجی و افکار­سنجی در دنیاست که در دهه­های اخیر نظرسنجی از کارکنان سازمان­ها را در دستور کار خود قرار داده است. در میان تلاش­های مشهور این سازمان، نظرسنجی بی­نظیری از بیش از ده میلیون کارمند و مدیر در ۱۱۴ کشور به ۴۱ زبان زنده­ی دنیا به چشم می­خورد که این نظرسنجی­ها برای تبیین و تعیین یک محیط کار که در آن کارکنان با همه­ی وجود کار می‌کنند، خود را برای انجام وظایف به زحمت می‌اندازند، داوطلب می­شوند و احساس و ابراز رضایت می‌کنند و موفقیت سازمان را موفقیت خود می­دانند، نظر مدیران توانمند و برجسته را به خود جلب کرده است. این را ما به دلبستگی تام و تمام کارکنان به کار و سازمان[۱] تعبیر کردیم.

گالوپ بعد از سپری کردن پروسه‌ا­ی حساس، به کشف خود رسید. آنها در پی این نظرسنجی گسترده، به دوازده کشف اساسی رسیدند و آن را با نام دوازده پرسش کلیدی (Q12) به دنیا معرفی کردند. اینها عواملی برای ایجاد محیط کاری با عملکرد بالا است، محیطی که در آن کارکنان با تمام وجود کار کرده و احساس رضایت ‌کنند. هر چند این دوازده پرسش، آنچه را که درباره­ی محیط کار خود می‌خواهید بدانید آشکار نمی‌کند، اما بیشترین و بهترین اطلاعات را در اختیارتان قرار می­دهد. این­ها عواملی هستند که در آن محیط کارکنان با همه وجود کار می­کنند، خود را برای انجام وظایف به زحمت می­اندازند، داوطلب می­شوند و احساس و ابراز رضایت می­کنند و موفقیت سازمان را موفقیت خود می­دانند. این پرسش­ها اگر چه در نگاه اول ساده به نظر می­آیند، ولی هرچه بیشتر نسبت به آن­­ها کنجکاو شوید، جالب­تر و جذاب­تر می­شوند.

مروری کلی بر دوازده کشف گالوپ (Q12)

۱مطمئن شوید کارکنان می‌دانند که سازمان و مدیران از آن­ها چه انتظاراتی دارند.۷به دیدگاه‌های افراد اهمیت دهید.
۲مطمئن شوید کارکنان به منابع و امکانات لازم برای انجام درستِ کار، دسترسی دارند.۸کاری کنید که هر کس احساس کند شغل و نقش مهمی دارد.
۳اجازه دهید کارکنان کاری را که در آن بهترین هستند، انجام دهند.۹تعامل کارمندان با افراد متخصص را بیشتر کنید.
۴از کارکنان برای انجام کار خوب، به نحو مناسب تقدیر و قدردانی کنید.۱۰دوستی‌ها را تشویق کنید.
۵به شخصیت انسانی کارکنان احترام بگذارید.۱۱در ارزیابی عملکرد روشی قاعده‌مند داشته باشید.
۶از رشد و پیشرفت کارمندان حمایت کنید.۱۲فرصت‌های رشد و یادگیری را فراهم سازید.

پیام گالوپ: اگر می‌خواهید کارکنان شما عملکردی عالی داشته باشند، اطمینان حاصل کنید که این دوازده اصل را در خصوص آن­ها به طور همزمان به کار می­برید.

حال تأثیر رعایت همزمان ۱۲ اصل گالوپ را در جدول زیر که از بانک اطلاعات گالوپ در خصوص دلبستگی تام و تمام کارکنان به کار و سازمان استخراج شده است، ملاحظه فرمایید:

اصلتاثیر بر شاخص­هایی چون بهره­وری، ماندگاری کارکنان، خشنودی مشتریان، سود و ایمنی.
اول“دستیابی به اولین اصل از دوازده اصل به تنهایی افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی بهره‌وری، افزایش رضایت هزاران مشتری و کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی حوادث حین کار را در بر دارد.”
دوم“آن دسته از مدیرانی که در پایین­ترین چارک در رعایت اصل دوم  هستند، ۲۰ تا ۴۰ درصد ریزش کارمندان بیشتری را نسبت به مدیرانی که در بالاترین چارک رعایت این اصل هستند، تجربه می­­­کنند. این مدیران میلیون‌ها دلار هزینه به صورت مستقیم و غیرمستقیم از این بابت پرداخت می‌کنند. قابل تأمل است بدانید که کمتر از یک سوم از کارمندان بر این باورند که مواد و تجهیزات مورد نیازشان را در اختیار دارند.”
سوم“بر اساس مطالعات گالوپ، سازمانی که تمرکزش بر پرورش استعدادهای ذاتی کارمندان است، این کار سطح دلبستگی تام و تمام کارکنان به کار و سازمان را تا ۳۳ درصد در سال افزایش می­د‌هد و به طور خالص ۵.۴ میلیون دلار در بهره‌وری در واحد سازمان تأثیر دارد.”
چهارم“تغییرات در اصل چهارم بیانگر اختلاف ۱۰ تا ۲۰ درصدی در بهره‌وری، درآمد و تعداد مشتریان وفادار در اغلب سازمان­های بزرگ است. به خاطر قدرت این عامل و احتمالاً کم هزینه و ناب بودن آن، می‌تواند یکی از بزرگترین فرصت­های از دست رفته در دنیای کسب و کار محسوب شود.
پنجم” تحقیقات گالوپ نشان می‌دهد همبستگی معناداری بین احساس مورد توجه نبودن و استعفا دادن افراد در سازمان­ها وجود دارد، این موضوع در سازمان­ها به کررات دیده شده است.”
ششم“اجرای سایر اصول بدون اصل ششم بسیار مشکل است. به طور متوسط هر چهار نفر از ده نفر این عقیده را دارند که نه تنها مدیرشان بلکه هیچ کس دیگری به فکر پیشرفت و توسعه­ی آن­ها نیست. فقط یک درصد از آن­هایی که مرشد ندارند، قادرند به دلبستگی تام و تمام به کار و سازمان در مسیر یازده عامل دیگر دست پیدا کنند.”
هفتم“مقایسه کارمندانی که سازمان آن­ها اصل هفت را از وضعیت ۱ به ۵ توسعه داده‌اند، در مقایسه با سازمانی که از ۱ به ۳ توسعه داده‌اند، نشان می‌دهد دستیابی به نتایج پایدار و تاثیر روی تجربه­ی مشتری، بهره‌وری، ایمنی و ماندگاری کارکنان و به طور متوسط ۶% سود بیشتر را در بر داشته است.”
هشتم“در پایگاه داده گالوپ، شرکت‌های که این اصل در آن­ها بیشتر دیده می‌شود، نسبت به شرکت‌های که کمترین میزان اجرای این اصل در آن­ها هست، ۵ تا ۱۵ درصد سوددهی بیشتری دارند. در کار گروه‌های مأموریت محور، ۳۰ تا ۵۰ درصد حوادث کمتر است و هم­چنین ۱۵ تا ۳۰ درصد خروج از کار کمتری دارند.”
نهم“در یک بانک استرالیایی، در یکی از شعبه­ها که اصل نهم به خوبی در آن رعایت می­شود، ۱۴% سود بیشتر نسبت به سایر شعب این بانک دیده شده است. هم­چنین رعایت این اصل برای یک تولیدکننده­ی غذا در اروپا، ۵۱% کاهش حوادث حین کار را در بر داشته است.”
دهم“نتایج تحلیل در شرکت­های بزرگ هولدینگ تائید می‌کند که اصل دهم یک عامل برجسته در به دست آوردن خروجی‌های مناسب شامل سودمندی، ایمنی، کنترل موجودی و باعث ارتباطات احساسی و وفاداری مشتریان به سازمان می‌گردد.”
یازدهم“اصل یازدهم تاثیر ویژه­ای بر افزایش بهره‌وری و ایمنی دارد. با مقایسه ی کسب و کارهایی که در بالاترین چارک در رعایت این اصل هستند با کسب و کارهایی که در پایین­ترین چارک قرار دارند، ۱۰ تا ۱۵ درصد بهره‌وری بالاتر و ۲۰ تا ۴۰ درصد حوادث کاری کمتر مشاهده شده است.”
دوازدهم“به طور متوسط، سازمان­هایی که در بالاترین چارک در رعایت این عنصر هستند، ۹ درصد در وفاداری مشتری و ۱۰ درصد در بهره­وری از سازمان­های مشابهی که در پایین­ترین چارک هستند، پیشی گرفته­اند.هم­چنین رابطه­ی مستقیمی بین رعایت این اصل و داشتن ایده­های بهتر وجود دارد.”

برچسب: Q12، مدل گالوپ، ۱۲ اصل مدیریت عالی و برجسته، دلبستگی کارکنان، بهره وری، سود، ایمنی، وفاداری مشتری، وفاداری کارکنان، ماندگاری کارکنان،

فهرست مطالب

مطالب جدید

اکنون دیدگاهی اضافه کنید!

نظرات

موسسه سبا بهین گمار پویا با نام تجاری ایران اینترویو و از طریق کنسرسیوم با کی گروپ، یک موسسه مشاوره و آموزشی با سبد کالای جامع در مورد کانون ارزیابیوتوسعه، عارضه یابی با دستیابی به ابزارهای ناب ارزیابی و توسعه مدیریت است.

پشتیبانی آنلاین